El blog d'ISEP Clínic Girona

Espai de salut i benestar al servei de la comunitat. Esperem que aquest blog us proporcioni les respostes o solucions al que esteu cercant. Envieu-nos sol·licituds dels temes que més us interessi que tractem, a clinic.girona@isepclinic.es



LA MARATÓ QUOTIDIANA PER A LA PREVENCIÓ DEL CÀNCER


Les causes de l’aparició d’un càncer són moltes i molt diverses. Tot i així, ja en el 1984, l’Institut Nacional del Càncer dels Estats Units va establir que un 35% dels tumors tenien el seu origen, o estaven relacionats, amb factors alimentaris. Aquesta xifra és comparable a la dels casos de càncer produïts pel tabac, comptabilitzats en un 30%. Ja llavors, va quedar palès que sovint les causes de càncer recauen en una influència ambiental externa. Per tant, la reducció del risc de càncer es pot realitzar modificant certs hàbits i comportaments dels nostres estils de vida, tot i que, la prevenció total és impossible d’aconseguir. 

La dieta preventiva del càncer és una dieta educativa amb un elevat contingut d’aliments vegetals i rics en fibra (llegums, verdura, fruita, pa integral), rica en fitoquímics (tomata, all, ceba, soja), rica en carotens (pastanaga, espinacs, albercoc), rica en antioxidants (vitamines A, C i E, seleni, zenc) i baixa en greix saturat d’origen animal (embotits, carns vermelles, plats precuinats, brioixeria). En resum, és una dieta on predominen els vegetals, però no cal que sigui del tot vegetariana. 

A continuació, es mostra un exemple de dieta anticancerígena amb aliments amb propietats protectores contra el càncer:




A part de potenciar aquests aliments protectors a la nostra dieta, cal reduir o eliminar hàbits culturals de risc, com:
  • Aliments i begudes molt calentes.
  • Menjar molt ràpid i mastegar malament.
  • Ingesta excessiva d’alcohol en els àpats.
  • Fumar durant i després dels àpats.
  • Abús de precuinats, conserves, embotits, fumats i barbacoes. 
  • No desinfectar les fruites i les verdures que es consumeixen crues.
  • Menjar excessivament per sopar.
  • Excés en el consum de dolços.
  • Dieta monòtona.
  • Dieta excessiva en calories.